IBM ประกาศว่าได้ส่งชิปประมวลผลรหัส "Broadway" ล็อทแรกให้กับนินเทนโดแล้ว ซึ่งแสดงให้เห็นว่านินเทนโดมีโอกาสผลิตและวางจำหน่าย Wii ได้ทันช่วงคริสต์มาสแน่นอน
Broadway เป็นซีพียูตระกูล PowerPC แบบดัดแปลงพิเศษ ผลิตที่ 90 นาโนเมตร และใช้เทคนิค SOI (Silicon On Insulator) รายละเอียดของ Broadway มีไม่มากนัก บอกแค่ว่าจะประหยัดพลังงานกว่าซีพียู Gekko ของ GameCube ประมาณ 20% และมีประสิทธิภาพดีกว่าอย่างเห็นได้ชัด (แต่แน่นอนว่าเทียบ Cell หรือ Xenon ของ Xbox 360 ไม่ได้อยู่แล้ว)
ส่วนรายละเอียดเรื่องวันขายและราคาของ Wii คงต้องรอแถลงใหญ่ของนินเทนโดอาทิตย์หน้า วันที่ 14 กันยายนคงจะได้รู้กันซักที
ที่มา - Ars Technica
Comments
ขออนุญาตไม่แปลเพื่อไม่ให้เสียอรรถรส
Broadway CPU
Broadway is Wii's CPU. Broadway functionality and specifications are as follows.
• Operating speed: 729 MHz • Bus to main memory: 243 MHz, 64 bits (maximum bandwidth: 1.9 gigabytes/sec) • 32-kilobyte 8-way set-associative L1 instruction cache • 32-kilobyte 8-way set-associative L1 data cache (can set up 16-kilobyte data scratch pad) • Superscalar microprocessor with six execution units (floating-point unit, branching unit, system register unit, load/store unit, two integer units) • DMA unit (15-entry DMA request queue) used by 16-kilobyte data scratch pad • Write-gather buffer for writing graphics command lists to the graphics chip • Onboard 256-kilobyte 2-way set-associative L2 integrated cache • Two, 32-bit integer units (IU) • One floating point unit (FPU) (supports single precision (32-bit) and double precision (64-bit)) • The FPU supports paired single floating point (FP/PS) • The FPU supports paired single multiply add (ps_madd). Most FP/PS instructions can be issued in each cycle and completed in three cycles. • Fixed-point to floating-point conversion can be performed at the same time as FPU register load and store, with no loss in performance. • The branch unit supports static branch prediction and dynamic branch prediction. • When an instruction is stalled on data, the next instruction can be issued and executed. All instructions maintain program logic and will complete in the correct program order. • Supports three L2 cache fetch modes: 32-Byte, 64-Byte, and 128-Byte. • Supports these bus pipeline depth levels: level 2, level 3, and level 4. Reference Information: Broadway is upward compatible with Nintendo GameCube’s CPU (Gekko).
Hollywood GPU
Hollywood is a system LSI composed of a GPU and internal main memory (MEM1). Hollywood is clocked at 243 MHz. Its internal memory consists of 3 megabytes of embedded graphics memory and 24 megabytes of high speed main memory.
Hollywood includes the following. • Graphics processing unit (with 3 megabytes of eDRAM) • Audio DSP • I/O Bridge • 24 megabytes of internal main memory • Internal main memory operates at 486 MHz. Maximum bandwidth between Hollywood and internal main memory: 3.9 gigabytes per second • Possible to locate a program here Reference Information: Hollywood is similar to Nintendo GameCube’s Flipper and Splash components.
ที่มา - MaxConsole EXCLUSIVE: Wii Know A lot You Don’t- Nintendo Wii Specs Fully Uncovered!!! *Updated*
ด้านที่ไม่เห็นด้วย - Ars Technica A closer look at the "leaked" Wii specs
ฟันธงว่าราคาสะพานเหล้กไม่น่าต่างจาก XBox360 หรือ PS3 เหอๆ
IBM ทิ้ง Apple ไปเป็นเจ้าพ่อ CPU สำหรับ game console แล้ว :-P
ราคาน่าจะไม่ห่างจาก 360 แน่เพราะเป็นเครื่องใหม่ แต่ ps3 แค่ค่าตัวก็ 26000 แล้ว ยังไม่รวมค่าส่ง ค่าฟันอีก แถมของก็คงขาดตลาดน่าดู กว่าบ้านเราจะใด้แตะ ps3 ในราคา 26000 สงสัยปลายปีหน้า ^^
samsung ใหญ่แค่ใหน ?
https://youtu.be/6Afpey7Eldo
PS3 นี่ต้องฟันเละแน่นอน เพราะมันออกมาจำกัด
แต่ Wii ที่ได้ยินมา เห็นบอกว่าจะวางขายพร้อมกันทั่วโลกนะ ( ประเทศไทยมักเป็นข้อยกเว้น )
ใครอยากได้เดี๋ยวซื้อแล้วส่งไปให้ ^-^
----------------------- http://www.seasandsong.com/